Skip to main content

Sorenas Kierkegaardas buvo XIX amžiaus danų filosofas, gerai žinomas kaip egzistencializmo tėvas, jis turi labai įdomią nerimo matymo perspektyvą. Kierkegaardas nerimą matė kaip mūsų laisvos valios rezultatą, juk yra siaubinga turėti milijoną dalykų, iš kurių reikia pasirinkti, o pasirenkant tik vieną dalyką, mes jaučiam didelę baimę suklysti.

Ši idėja vertinama kaip filosofinis pasirinkimo paradoksas, įsivaizduokite, kad tarp begalinės pasiūlos, turite pasirinkti tam tikro skonio traškučius, tik pagalvojus apie tai kyla nerimas ir egzistencinis klausimas, ar man patinks svogūnų skonio traškučiai labiau nei garstyčių?

Deja, niekada negalime būti tikri dėl savo pasirinkimo rezultato ir dėl to, ar dėl jų gailėsimės, ar ne. Taip pat kaip negaliu žinoti, ar gailėsiuosi rašęs apie „Kierkegaard“, užuot žiūrėjęs, pavyzdžiui, „YouTube“.  Kierkegaardui ši baimės būsena (nerimas) yra arčiausiai žmogaus, kuris tokiu būdu pažindinasi su savo tikruoju „aš”, išvystant savąjį dievobaimingą autentiškumo statusą bei vengiant, mūsų laikais populiaraus kelio, atsakymų paieškos iš knygų ir visuomenėje paplitusių socialinių tinklų.

Kierkegaardas pabrėžia, kad reikia priimti amžiną tuštumą ir nerimą, kurį jaučiame, nevengti šio jausmo.

Būdami prisirišę prie žemiškos veiklos ir materialistinių dalykų, mes galvojame, kad tai mus apibrėžia, o jeigu to nebeliks, pasikartos tuštuma ir mes pateksime į nevilties būseną, ir taip susidursime su pavojingiausiu dalyku, su kuriuo žmogus galėjo susidurti per visą savo egzistavimo laiką- pamesime save dėl minios;  ši būsena, kai asmuo bando nuslopinti ir nužudyti savo tikrąją tapatybę, kad patenkintų išorinio pasaulio normas, kad tik jaustųsi mažiau nerimastingas ir tuščias.  Atsiribojimas nuo materialistinio pasaulio yra kilęs iš stoicizmo ir budizmo, jie abu pabrėžia faktą, kad tai kas mums priklauso, neapibrėžia tikrosios mūsų tapatybės, iš tikrųjų atsiribojimas nuo norma tapusių objektų, atskleidžia tikrąjį mūsų „aš“. Todėl nerimas iš tikrųjų nėra blogas dalykas, jis labiau panašus į diskomfortą, su kuriuo turime susidurti, kad taptume autentiškomis ir tikromis asmenybėmis didžiuliame „fake” pasaulyje.

Kierkegaard: The Concept of Anxiety, nuoroda į originalų straipsnį: www.thelazyknowledge.live